Zbavujeme sa jarnej únavy v troch krokoch

6th apríl, 2017 / Žiadny komentár

S príchodom jari na mnohých z nás padá fyzické i psychické vyčerpanie po zime a prichádza tzv. Jarná únava. Aby sme sa jej zbavili, nemusíme dodržiavať často bláznivé odporúčania z televízie – stačí sa len trochu snažiť a vnímať svoje telo.

Vstávať o 5:59 a ísť si na hodinu zacvičiť? Dopovať sa v priebehu dňa niekoľkými rôznymi tabletkami a púšťať na seba ľadovú vodu? Ide to aj lepšie. Stačí používať sedliacky rozum, načúvať svojmu telu a budete sa zase cítiť skvele.

Hneď na začiatok musíme dať jednu dôležitú radu – únavu by sme nemali so zaťatými zubami premáhať. Je totiž dôležitým signálom a podobne ako nám telo dáva najavo zvýšenou teplotou nejakú chorobu, jarná malátnosť a ospalosť značí vyčerpanie. Ak to teda na vás (spravidla) popoludní príde, dajte si 20 minút a pokojne si pospite. Však ono ostatné chvíľu počká.

Čo je jarná únava?

Jarná únava je vlastne silné psychické a fyzické vyčerpanie. Nie je trendom len poslednej doby, hovorili o nej už naši dávni predkovia. Má hneď niekoľko príčin a nie je možné jednoznačne určiť, ktorá nesie najväčšiu vinu – na únavu sa môže viazať nedostatok pohybu cez zimu, oslabenie imunity po nejakej menšej viróze, o ktorej trebárs ani nevieme, alebo minimum slniečka a denného svetla. Trpela tým nielen naša fyzička, ale aj psychika, ktorá nás ovplyvňuje viac, než si často chceme pripustiť.

1.Vitamíny a zase vitamíny

Aby sme sa jarnej únave vyhli, je jednoznačne doporučované zvýšiť príjem vitamínov A a C. Samozrejme je možné kúpiť rôzne multivitamíny a doplnky, ale pre telo je lepšie prijať ich priamo z ovocia alebo zeleniny – už kvôli tomu, že tým prijmeme mnoho iných zložiek vrátane dôležitej vlákniny.

Ak máte na nejakú potravinu vyložene chuť a máte obdobie, kedy by ste jedli len ju, vaše telo vám dáva jasne najavo, čo potrebuje. Neváhajte a tieto chute vypočujte!

Veľmi dôležité sú na jar tiež vitamíny zo skupiny B, u ktorého je však veľmi ťažké odhadnúť množstvo a presný druh. Napríklad B1 je často nazývaný ako “obaľovač nervov”, ktorý zlepšuje našej duševnú pohodu, B2 alias riboflavín má zase vplyv na metabolizmus a zdravú pokožku a vlasy. V čom teda aké vitamíny nájdeme?

Typ v čom ho nájdeme?

Vitamín A:  mrkva, paradajky, paprika, špenát, kôpor, marhule, slivky, broskyne, pečeň, mliečne

Vitamín B:  vajcia, strukoviny, orechy, mäso, zemiaky, celozrnné obilniny, syry, pivovarské kvasnice

Vitamín C:  paradajky, zemiaky, červená paprika, kapusta, brokolica, šípkový čaj, čierne ríbezle, džúsy, rakytník

Pre doplnenie vitamínu C býva všeobecne odporúčaný citrón, odbornej správy servera Vitalia.cz však ukázali, že kvôli vysokému obsahu enzýmu askorbinázu sa pre doplnenie vitamínu C nehodí. Enzým totiž kyselinu askorbovú ľahko rozkladá. Ako vhodnejšie zdroj sa javí rakytník, šípok alebo čierne ríbezle, to sú ozajstné “céčkové” bomby. Veľmi dobrý recept nájdete v tomto videu, druhý potom nižšie v tabuľke.different-citrus_1112-639

2.Detox pre odľahčenie

Všetky škodliviny a tuky, ktoré sme cez zimu prijali, je dobré dostať z tela detoxikáciou, a uľaviť tak unavenej pečeni a obličkám.

Najúčinnejšie je rozhodne držať pôst (napríklad ovocný alebo zeleninový), keď jeden deň v týždni, prípadne aspoň raz za 14 dní, nekonzumujete nič iné, než práve zeleninu alebo ovocie. Tým sa vaše telo perfektne prečistí a budete sviežejší. Dôležité je pritom dodržiavať pitný režim – všeobecne sa odporúča denne vypiť medzi dvoma až troma litrami vody- samozrejme nesladenej a nebublinkatej.

Dôležité je počas detoxu odpočívať – ​​preto si po vypití nápoja urobte aspoň hodinu voľno a relaxujte. V deň, keď detox podstupujete, pite len vodu alebo bylinkové čaje.

3. Hlavne aktívne

Vitamíny a očista tela je rozhodne dôležitá – nemenej zásadný je ale tiež celkový životný štýl. Jarnej únave a vyčerpaniu totiž nemožno zabrániť polihovaním na gauči. Áno, doprajte si dostatok spánku (ideálne 7 až 8 hodín denne), ale inak buďte aktívni. Nie je nutné behať 10 kilometrov, stačí bohato prechádzka s rodinou alebo s psíkom. Existuje aj mnoho cvikov vhodných pre seniorov, kde nejde o silu, ale skôr o preťahovanie a uvoľnenie chrbtice. Výborné je tiež otužovanie, ale opäť to nemusí byť ľadová sprcha pustená na maximum. Stačí začať umývaním pomocou huby po dobu 5 minút a až následne prikročiť na sprchovanie v trochu studenšie vode, ako ste normálne zvyknutí. Prekrví sa vám celé telo a zlepší sa odolnosť proti nachladnutiu.

 

Držíme vám palce!

Zhrnutie je teda veľmi jednoduché – ak vás trápi jarná únava, pridajte na vitamínoch najlepšie v prírodnej forme, žite tak aktívne, ako vám kondícia dovolí, a vyskúšajte detoxikáciu s pomocou ovocia alebo zeleniny. Nič nie je nutné hnať do extrémov, stačí sa riadiť citom a naozaj pre svoje telo niečo robiť. Cvičiť možno navyše aj v pokročilejšom veku, keď už nie záťažové cviky, tak sa stačí aspoň preťahovať alebo vyskúšať taichi. Výborná je tiež joga, zvlášť na stres. A ak máte pevnú vôľu, skúste v sprche otužovanie s postupným znižovaním teploty vody. Z vlastných skúseností aj odozvy okolia môžeme potvrdiť, že to skutočne pomáha. Jar je krásne obdobie, tak ho zbytočne neprospech a užívajte, ako najlepšie viete.

 

Autor: Pleva s.r.o.


Pridaj komentár